سولفات آمونیوم چیست؟ | کود سولفات آمونیوم | سولفات آمونیوم گرانوله سولفامون
سولفات آمونیوم چیست؟
سولفات آمونیوم

سولفات آمونیوم |Ammonium sulfate با فرمول شیمیایی   یک نمک معدنی و غیر آلی با کارایی بسیار زیاد در بخش کشاورزی و بسیاری از  صنعتی می باشد. مهمترین کاربرد یولفات آمونیوم تهیه کودهای ازته کشاورزی است. کود سولفات آمونیوم سولفامون حاوی ۲۱% ازت به شکل یون آمونیوم  و ۲۴% گوگرد محلول در آب به شکل سولفات است. از جمله کاربردهای این کود سولفامون در کشاورزی می توان به  استفاده به منظور  اصلاح و کاهش pH خاک های قلیایی و همچنین تأمین ازت و گوگرد مورد نیاز برای رشد و نمو گیاهان اشاره کرد.


کود سولفات آمونیوم یکی از پر مصرف ترین و پر بازده ترین کودهای ازته برای محصولات کشاورزی مختلف زراعی و باغی است. از کود سولفامون برای مواردی که هم ازت و هم گوگرد مورد نیاز است، استفاده می گردد .


  نقش کود سولفات آمونیوم در بخش کشاورزی

ازت | نیتروژن  از مهمترین عـوامل دستیابی به عملکرد مطلوب و افـزایش عمـلکرد گیاهان در بخش کشاورزی است.


ازت یا همان نیتروژن فراوان تـرین عنـصر مـوجود در جو می باشد و پر مصرف ترین عنـصر توسط گیاهان می باشد، که بصورت یون های نیترات و آمونیم و اوره از طریق ریشه ها جذب شده و پس از انتقال به برگ ها در سنتز اسیدهای آمینه مشارکت و در نهایت پروتئین ها را ایجاد می کند.


ازت بخش مـهمی از ترکیبات آلی گیاهان همانند رنگدانه کلروفیل و کوآنزیـم ها را تشکیل می دهد. ماده مغذی ازت رشد رویشی درخت را تحریک کرده و در صورت مصرف زیاد منجر به ایجاد بافت های نرم و افزایش پاجوش و تنه جوش در درخت شده و بر فرآیند تولید محصول اثر معکوس میگذاردبنابراین همواره باید مقدار بهینه از کودهای ازته مورد استفاده قرار گیرد تا بهترین تأثیر را بر نجوه عملکرد گیاهان داشته باشد .
ازت مورد نیاز گیاهان از دو منـبع کودهای شیمیایی و کودهای آلی تأمین می گردد.


سولفات آمونیوم در درجه اول برای مواردی که به ازت و گوگرد به عنوان ماده مکمل خاک و برای تأمین نیاز گیاهان در حال رشد، نیاز است، مصرف می شود. گرچه کود سولفات آمونیوم حاوی 21% ازت بوده و کود های دیگری وجود دارند که حاوی درصد ازت بیشتری هستند (بعنوان مثال اوره حاوی 46% ازت می باشد)،  اما ازت موجود در کود سولفات آمونیوم سولفامون هدر رفت و آب شویی بسیار کمتری نسبت به سایر کودهای ازته داشته و همچنین کود سولفات آمونیوم یک منبع عالی از گوگرد می باشد که چندین عملکرد اساسی در گیاهان به خصوص تولید پروتئین ها دارد.


 
سولفات آمونیوم چیست؟
3.8 (75.5%) 40 votes